“We vergelijken ons innerlijk met het uiterlijk van anderen”

“We vergelijken ons innerlijk met het uiterlijk van anderen”


Tegenwoordig staan we dankzij social media steeds meer en vaker in contact met onze sociale contacten online en steeds minder offline. Ergens wordt ons innerlijke verlangen naar sociale verbondenheid gevoed: we zijn op de hoogte van elkaars leven, of beter gezegd hoogtepunten, en voelen ons gewaardeerd en gezien als we “geliked” worden. Toch blijkt ergens ook dat social media een negatieve invloed kan uitoefenen op onze fysieke en mentale gezondheid. Zo kan het blauw licht dat je telefoon uitstraalt schadelijk zijn voor je nachtrust, doordat je hersenen denken dat het nog dag is en er geen melatonine wordt aangemaakt om in slaap te kunnen vallen. Twee uur voor het slapen gaan niet meer op je telefoon of tv-scherm kijken, zou hier een oplossing voor kunnen zijn.   
  
Op mentaal/emotioneel vlak kan social media voornamelijk invloed uitoefenen op je gevoel van eigenwaarde. Zo biedt het nieuwsoverzicht een groot aanbod aan vergelijkingsmateriaal aan, waardoor wij zijn gaan geloven dat ook wij continu positief, mooi en tevreden horen te zijn in ons leven. “Als anderen zoveel leuke dingen meemaken, continu op reis zijn en altijd omgeven zijn door gezelligheid.. Wat is er dan mis met mij? Wat doe ik dan niet goed? Wat moet ik doen om ook zo gelukkig te zijn?  


 En op dat laatste zou ik zeggen: wake up from the illussion! 


Wat je ziet is niet de volledige werkelijkheid; je ziet en vergelijkt slechts de openbaar gemaakte levens van anderen met de werkelijkheid van je eigen leven en hier laat je je eigenwaarde van afhangen. Dat wat wij aan de buitenkant zien, hoeft niets te zeggen over wat iemand van binnen echt ervaart.  
Dit heb je vaker gehoord, maar ik herhaal het toch nog even: dat wat je op social media ziet, is slechts een ‘cover’, een plaatje van de buitenkant en het staat los van de werkelijkheid die iemand kan ervaren in zijn of haar leven.  

Het nieuwe syndroom van deze tijd, Fear Of Missing Out, heeft hier direct mee te maken. Fear Of Missing Out (FOMO) is de sociale angst om iets mis te lopen of een achterstand te lopen ten opzichte van anderen. Het gevoel van iets missen bestaat al heel lang, maar sinds de opkomst van social media is Fear Of Missing Out (FOMO)  echt ‘een ding’. Bovendien zijn er tegenwoordig steeds meer opties en keuzemogelijkheden om op de hoogte te blijven, zoals stories, posts en tweets, wat op zijn beurt ook weer kan leiden tot extra spanning en overprikkeling. 

Verder slaat FOMO niet alleen op de angst om berichten of updates van anderen mis te lopen, het uit zich ook in het willen delen van je eigen succesverhalen. Wanneer je zelf een foto niet plaatst van iets leuks dat je hebt meegemaakt of een gezellige bijeenkomst is het net alsof je bang bent dat anderen iets missen wat in jouw ogen belangrijk is om te weten.  

Hoewel FOMO een individueel proces lijkt, hangt het sterk samen met de tijd van nu. Dat is ook de reden waarom het als syndroom een naam heeft gekregen: it’s not just you. Het beïnvloedt meerdere mensen en de bewustwording en herkenning van de impact die het op jou leven kan hebben, is al een mooie stap richting het eventueel creëren van een nieuwe en betere relatie met social media.   

Tot kortgeleden was ik zelf ook zoekende in mijn relatie met social media. Ik poste niet graag iets online, of beter gezegd… Ik dacht dat ik niks “interessants” had om te posten, en keek meer naar wat anderen deelden over hun leven. 

Af en toe, na maanden niks gepost te hebben, voelde ik wel een soort van drang om weer ‘iets van mij te laten horen’, en dan zakte het weer een paar maanden weg. Je zou kunnen stellen dat ik aan de ene kant een afkeer had tegen social media en aan de andere kant ik wel graag op de hoogte wilde blijven van de updates van anderen (FOMO).  

 
Totdat ik op een gegeven moment tot een simpele maar heldere realisatie kwam dat ik social media kan gebruiken in mijn eigen voordeel. Zo is het een middel die ik kan inzetten om meer in contact te staan met de mensen die mij inspireren en waar ik energie van krijg. Daarnaast kan ik het ook als platform gebruiken om anderen te helpen en te inspireren, door mijn eigen inzichten en ervaringen met hen te delen. Dit heeft mij geholpen om een voor mij gezondere relatie met social media te creëren: notificaties uit zetten op de telefoon, alleen mensen te volgen die dingen posten waar ik energie van krijg, screen time instellen op mijn telefoon en 2 uur na het wakker worden en 2 uur voor het slapen geen social media app te openen.  

Wellicht kunnen deze tips je helpen 🙂
Verder is bewustwording en herkenning van de gewoonten die je niet dienen, een mooi begin
..

Geef een reactie

Sluit Menu